“Δεν ξέρω λοιπόν εάν ο Θεός το ανάβει στον Πατριάρχη, σίγουρα όμως το ανάβει στον λαό!”
Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος
Μιλώντας για φωτόνια και φως να μιλήσουμε και για το Άγιο Φως. Κάθε χρόνο τέτοια εποχή συνήθως γίνεται μεγάλη κουβέντα για το εάν το Άγιο Φως ανάβει με αναπτήρα ή με θεϊκή παρέμβαση. Εάν είναι θαύμα ή τρικ. Μήπως η Εκκλησία ντρέπεται να πει πως τα πράγματα είναι αλλιώς;
Καταρχάς να σας πω ότι δεν έχουμε ανάγκη από κανένα θαύμα, πολύ περισσότερο από φτιαχτό θαύμα, αλλά χαιρόμαστε όταν συμβαίνει κάτι που ξεπερνάει την αίσθηση και τη λογική. Το τι γίνεται με το Άγιο Φως, να σας πω, δεν το γνωρίζω. Αυτό το ξέρει μόνον ο Πατριάρχης που αυτός μόνος βρίσκεται μέσα στον Πανάγιο Τάφο. Αυτός ξέρει τι συμβαίνει εκεί μέσα. Εμείς βλέπουμε τί συμβαίνει έξω από τον Τάφο του Κυρίου. Μια φορά ήμουν παρών στην τελετή του Αγίου Φωτός και φέτος θα ξαναπάω (η συνέντευξη με τον Σεβασμιότατο έγινε την Μ. Δευτέρα), αλλά πιστεύω ότι κάτι υπερβατικό οπωσδήποτε συμβαίνει. Δεν θα μου ήταν παράξενο το Άγιο Φως να βγαίνει μόνο του, όπως ο Χριστός αναστήθηκε, όπως έγινε ο κόσμος εκ του μηδενός. Εγώ δεν θα καθόμουν να ασχοληθώ περισσότερο. Μου έτυχε βέβαια, όταν είχα πάει, ένας από αυτούς, που τώρα βγήκαν και λένε διάφορα, ήταν ακριβώς δίπλα μου και ειρωνευόταν το Άγιο Φως. Όταν βγήκε ο Πατριάρχης διερωτήθηκα για το τι φως μας βγάζει και αν όλα αυτά είναι αλήθεια; Βέβαια το ύφος αυτού του επισκόπου δεν μου ενέπνεε καμία εμπιστοσύνη. Ήταν ένας τύπος χωρίς σοβαρότητα ούτε ιεροπρέπεια και σεβασμό. Το εκπληκτικό ήταν ότι αφού βγήκε ο Πατριάρχης με το Φως με πλησίασε ένα ζευγάρι γνωστών μου από την Ανθούσα, οι οποίοι ήταν κάπως απομακρυσμένοι στον εξώστη και μου είπαν για την εκπληκτική εμπειρία που βίωσαν. Πριν βγει ο Πατριάρχης, με το Άγιο Φως, δίπλα τους ήταν μια γυναίκα της οποίας ξαφνικά άναψαν τα κεριά της από μόνα τους . Τους ρωτάω λοιπόν “εσείς από που πήρατε το Άγιο Φως;” “από αυτήν μου απάντησαν”. “Για ελάτε εδώ να ανάψω από εσάς που είναι σίγουρα αληθινό, το άλλο δεν ξέρω τι είναι”, τους είπα (γέλια).
«Μακαριώτατε, τι πραγματικά συμβαίνει όταν εισέρχεστε στον τάφο το Μεγάλο Σάββατο κατά την τελετή του Αγίου Φωτός;»
Συνέντευξη του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Διόδωρου Α ́ για το θαύμα του Αγίου Φωτός
Από Niels Christian Hvidt
Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Διόδωρος Α ́ γεννήθηκε το 1923. Ήρθε για πρώτη φορά στα Ιεροσόλυμα το 1938 και έκτοτε βοήθησε στο Θαύμα του Αγίου Φωτός. Το 1981 εξελέγη Πατριάρχης και ήταν έτσι ο βασικός μάρτυρας του Αγίου Φωτός 19 φορές μέχρι το θάνατό του τον Δεκέμβριο του 2000, καθώς οι ελληνορθόδοξοι πατριάρχες εισέρχονται πάντα στο μικρό παρεκκλήσι του τάφου όπου εμφανίζεται για πρώτη φορά η φλόγα. Μίλησα μαζί του το Ορθόδοξο Πάσχα του 2000.
Άγιο Φως : Μαρτυρία Γέροντος Φιλοθέου Ζερβάκου
Εν τη Ιερά Μονή Λογγοβάρδας τη 24-5-1954
…Εγώ όμως δεν εταράχθην διότι γνωρίζω ότι υπάρχει άρχων του σκότους, μισόκαλος και φθονερός διάβολος όστις μισεί και διαβάλει τα καλά, λαλεί το ψεύδος, πλανά τους απροσέκτους και ανοήτους ανθρώπους και τους πείθει να καταφρονούν τας εντολάς του Θεού, να απιστούν, να λαλούν και αυτοί το ψεύδος, να μισούν τους αδελφούς των, να τους διαβάλλουν, να κατηγορούν, να συκοφαντούν. Προς καταστολήν όμως του ταράχου των ημετέρων και των πιστών ψυχών, προς απόδειξιν και αποκατάστασιν της αληθείας, ως μας εντέλεται ο Απόστολος Πέτρος, να είμεθα έτοιμοι προς απολογίαν παντί τω αιτούντι υμάς λόγον περί της εν ημίν ελπίδος, μετά πραότητος και φόβου, συνείδησιν έχοντες αγαθήν, ίνα ενώ καταλαλώσιν ημών ως κακοποιών, καταισχυνθώσιν οι επειρεάζοντες την αγαθήν εν Χριστώ ημών αναστροφήν.
ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ( Μάρκ. ι΄32-45)

ΘΑΥΜΑΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΧΑΜΑΚΙΩΤΗ
Συνηθίζει ο Άγιος συχνά με αυτό τον τρόπο να δηλώνει την παρουσία του...
Θαύμα έζησε προσκυνήτρια προ ολίγων ημερών, πηγαίνοντας να προσκυνήσει τον αφανή Άγιο Αθανάσιο Χαμακιώτη, κτήτορα της Ιεράς Μονής Φανερωμένης στην Ροδόπολη (Μπάλα) Αττικής, όπου βρίσκεται και ο Τάφος και τα ιερά Λείψανά του και που έζησε τα τελευταία 5 χρόνια της ζωής του μέχρι την κοίμησή του.
Ενώ βρισκόταν μέσα στο κελλάκι του Αγίου, όπου βρίσκονται ιερά Λείψανά του, το κρεβατάκι, το σκουφάκι και το καλυμμαύχι του παρουσία μοναχής της Ι. Μονής άρχισε να ευωδιάζει μύρο όλο το κελλί. Η προσκυνήτρια το αναφέρει στη μοναχή, η οποία δεν αισθανόταν κάτι, λέγοντας με χαμόγελο πως αυτό είναι το προσωπικό καλωσόρισμα του Αγίου σε προσκυνητές και ότι το συνηθίζει ο Άγιος συχνά με αυτό τον τρόπο να δηλώνει την παρουσία του και να καλωσορίζει τον κόσμο με την ευωδία του κελλιού του και πως ο Άγιος είναι εδώ αυτή τη στιγμή και μας κάνει αισθητή την παρουσία του!
ΜΙΑ ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ "ΑΛΗΘΕΙΑ" ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ
π. Θεόκλητος Διονυσιάτης
ΟΥΔΕΠΟΤΕ άλλοτε υπήρξε τόση σύγχυσις περί Ορθοδοξίας εις τον Ελληνικόν χώρον, όση υπάρχει σήμερον. Ζώμεν εις μίαν χώραν φωτός απλέτου, φωτός υπερφυσικού, όπου ανέτειλεν με τον Χριστιανισμόν και το αγνοούμεν. Επειδή δεν απεκτήσαμεν αίσθησιν δια την γεύσιν των πνευματικών ουσιών, αρνούμεθα να δεχθώμεν και την ύπαρξίν των και την υπεροχήν των.
ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ Ένα μεγάλο κεφάλαιο της ιστορίας
ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΚΑΡΓΑΚΟΣ
Οι Σταυροφορίες (γαλλ. croisades, από το croix= σταυρός) είναι από τα πλέον συγκλονιστικά γεγονότα της παγκοσμίου ιστορίας με έντονες προεκτάσεις -και μάλιστα οδυνηρές- ως τον παρόντα καιρό. Διότι η επιθετική αντίδραση ισλαμικών ομάδων κατά της Δύσης γενικά, προβάλλεται σαν αντι-σταυροφορία, σαν μια εκδίκηση του ισλαμικού κόσμου και για τα τότε πραχθέντα αλλά και για τη μετέπειτα αποικιακή εκμετάλλευση. Ίσως δεν είναι υπερβολή το να υποστηριχθεί ότι οι Σταυροφορίες αποτελούν την πρώτη τάση της Ευρώπης για αποικιακή εξάπλωση. Παρά το υπάρχον φεουδαρχικό σύστημα, μπήκαν οι βάσεις της αποικιακής οικονομίας και πολιτικής.
Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ
π. Θεόκλητος Διονυσιάτης
Η τελειότατη κατάσταση της ψυχής είναι η αγάπη. Η αγάπη όμως όχι η συναισθηματική, η φυσική, η οποία στο μεν χώρο της συγγενείας είναι στοργή, στο δε μη συγγενικό χώρο μπορεί να είναι μια πολυμορφία, σε ποικίλο βαθμό μη καθαρότητας, συναισθηματικών συγκινήσεων, που παίρνουν διάφορες μορφές αναλόγως των αγαπώντων και αγαπωμένων. Αυτή η αγάπη είναι εκείνη για την οποία είπε Ο Κύριος· «εάν αγαπάτε τους αγαπώντας υμάς, ποία υμίν χάρις εστί; και γαρ οι αμαρτωλοί τους αγαπώντας αυτούς αγαπώσι» (Λουκ. ς ' 32). Σαν φυσική η αγάπη αυτή βρίσκεται σε διαρκή μεταβολή.
ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟ ΠΕΛΑΓΟΣ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
π. Θεόκλητος Διονυσιάτης
Ο πλήθος των θαυμάτων του θεοφόρου Πατέρα μας είναι ένα... θαύμα. Είναι τόσα πολλά τα «σημεία», τόσες οι ιάσεις ανιάτων αρρωστημάτων και ανορθώσεις παραλύτων και ανακλήσεις από την πορεία προς το θάνατο, τόσες οι εμφανίσεις «στον ξύπνιο και στον ύπνο», τόσα τα εκβληθέντα δαιμόνια από τις ψυχές των πλασμάτων του Θεού, και προ της εν Χριστώ τω Θεώ Κοιμήσεως του, αλλά κυριώτατα μετά την κοίμησή του, ώστε να δημιουργούνται ευσεβή ερωτήματα.
Η ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΗ
Φώτη Κόντογλου
«Η πίστις η εκ της μαθήσεως ουκ ελευθεροί
τον άνθρωπον εκ της υπερηφανείας και του δισταγμού».
Άγιος Ισαάκ ο Σύρος
ΚΑΠΟΙΟΙ φιλόσοφοι θελήσανε να γίνουνε χριστιανοί, δηλαδή να πιστέψουνε, μα χωρίς να παρατήσουνε τη φιλοσοφία. Αληθινά, έπρεπε να είναι κανένας φιλόσοφος για να μπορέσει να φτάξει σ’ ένα τέτοιο ανάποδο πράγμα, δηλαδή να πιστέψει πως μπορεί να σταθεί μαζί η μέρα κ’ η νύχτα στο ίδιο μέρος, η πίστη κ’ η αμφιβολία, η ανάπαυση και το ψάξιμο, η ειρήνη της διάνοιας κ’ η δίψα του μυαλού, ο Θεός και ο όφις, ο σατανάς.
Απ’ αυτά τα ασυνταίριαστα βγήκανε κάτι ερμαφρόδιτα συστήματα, όπως είνε η λεγόμενη «Χριστιανική φιλοσοφία», «ο επιστημονικός Χριστιανισμός» κι’ άλλα παρόμοια.